2 maanden evaluatie - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Ciska Bever - WaarBenJij.nu 2 maanden evaluatie - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Ciska Bever - WaarBenJij.nu

2 maanden evaluatie

Door: Ciska de Bever

Blijf op de hoogte en volg Ciska

04 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Het is 4 mei, dat betekend dat ik nu 2 maandjes in Johannesburg zit. De tijd vliegt hier....Ik vond het wel tijd worden voor een 2 maanden evaluatie.

Het leven hier is een beetje hetzelfde als in Nederland. Werken, eten, slapen doordeweeks en het weekend heb je om iets leuks te doen. Het enige wat hier anders is, is het weer, de mensen en natuurlijk het land :D

Deze week heb ik mn 2e training gehad. Veel moeilijker dat de eerste, ik heb mn toets dan ook niet gehaald. Sommige dingen snap ik helemaal, maar de meeste snap ik helemaal niet :O Mijn computer moet het gewoon doen, zo niet, zoek ik iemand die het voor me kan doen. Maar hier moet ik het dus zelf kunnen. Is ff wat anders.. Begrijpen ga ik het vast wel een keer, heb gwoon iets meer tijd nodig daarvoor.

evalutaie:
wat mis ik in Johannesburg?
Sommige zullen het stom vinden maar wat ik het meeste mis hier is mn kat. Gewoon mn beestje die mij ligt. Zelfs het aandacht vragen mis ik toch wel hier. Ook het kunnen bellen/langsgaan bij vrienden of familie mis ik hier toch wel een beetje. Als je hier 's avonds na het werk thuiskomt, kan je niet even je vrienden bellen of langsrijden. Bij sommige kan je wel langsgaan maar het is toch anders. Ik ben hier meer op mezelf aangewezen. Nu is het een voordeel dat ik heel goed op mezelf kan zijn, dat ik mezelf wel vermaak. Maar soms heb je van die momenten....maar die gaan ook weer voorbij ;)

wat mis ik niet in Johannesburg?
Het nederlandse weer :D het begint hier nu winter te worden, maar dat betekend voor mij niet dat ik mn winterjas aan moet trekken (niet dat dat kan aangezien ik die in het vliegtuig had laten liggen :O ) 's ochtends en 's avonds is het wel fris, maar overdag, als het zonnetje doorkomt loopt de temperatuur hier toch wel op tot graatje bakken. Ik schat dat het 's middags toch wel zo'n graadje of 20-25 word. Ik kan er natuurlijk een paar graadjes naast zitten ;)

Mijn collega's
De collega's hier zijn degene die het werk toch wel leuk moeten maken. Natuurlijk heb je er een aantal bijzitten die je buiten je werk niet per se hoeft te zien, maar gelukkig heb ik er ook een aantal gevonden waarbij ik wel een klik heb. En door die mensen heb ik het onwijs naar mijn zin hier. Ik merk van mezelf dat ik hier met mensen omga, waar ik in Nederland absoluut niet mee om zou gaan. Maar hier heb je een ander leven en een andere levensstijl waardoor dat allemaal veranderd. Je zit allemaal in hetzelfde schuitje (weg van NL, weg van familie en vrienden) dus je hebt sowieso iets met elkaar gemeen.

het werk
Het werk is het werk. Callcenter is nou niet echt een droomjob, maar dmv collega's en het leven hier is het anders dan anders. Het werk verschilt niet veel met werk in NL, maar het leven eromheen maakt het natuurlijk iets anders. Iedere dag gebeurt er wel iets op of buiten het werk. Ik zit nu nog op de eerste lijn (volgende lijn mag pas als je de toets hebt gehaald). Ik moet zeggen het bevalt me goed. Het is wel anders dan me is geschetst bij de sollicitatie maar het valt niet tegen. In vergelijking met mn vorige callcenterbaan krijg ik hier voor het merendeel vriendelijke mensen aan de telefoon en kan ik ook daadwerkelijk iets doen voor de mensen.

het leven
Zoals in mn vorige blogs beschreven heb ik nu een plekkie voor mezelf. Maar ik zit nergens aan vast. Ben aan niemand verantwoording schuldig. Als ik zin heb kan ik even 5 minuutjes lopen en ik sta op mandela square. Hier heb je van alles nl terrasjes, winkels etc. Sandton city grenst hieraan en dat is een inmens grote mall. In vergelijking met Oosterhout, naja je kan het niet eens vergelijken. Ik denk dat ik in die 2 maanden ongeveer de helft (als het niet minder is) van de mall heb gezien. Het word hier nu wel laat licht en vroeg donker. Rond kwart over 6 's morgens is het licht, maar rond 6en 's avonds is het ook alweer donker. De dagen zijn dus wel kort, vooral als je van 7 tot 4 moet werken.

voornemens
mijn voornemen is om toch wel meer te gaan ondernemen. Er zijn sowieso nog een aantal dingen die ik toch wel wil doen nu ik toch in Zuid-Afrika zit. Voordeel is wel dak hier nog 10 maanden zit, dus ik heb tijd zat om die dingen te doen. Geloof dat einde van de maand iets is dat geloof ik 'Bush fire' heet. Das (van wat ik me heb laten vertellen) een 3daags iets waarbij muziek en gezelligheid voorop staat. Ook zitten we eraan te denken in juni/juli een weekje Kaapstad te gaan doen. En uiteraard wil ik nog naar Krugerpark en een leeuwenparkje. Maar dat komt allemaal nog wel goed (hoop ik)

Voor dit moment heb ik eigenlijk niets meer te vertellen, dus stop ik ook maar. Jullie merken vanzelf als mn volgende blog online staat.

xxx
Ciska

  • 07 Mei 2014 - 08:46

    Barbera:

    Hoi Cissy,

    Weer helemaal leuk wat je leven op dit moment is. Wij genieten van je verhalen. Wij beleven ook elke dag wel wat, maar anders. Je moeder helemaal ontstelt, moet ik van mijn dochter in Johannesburg horen dat je arm in het gips zit. Inmiddels andere gips, met een leuk blauw kleurtje. Vandaag mijn vrije dag, vanmiddag mondhygiëniste en etc. Songfestival , corruptie en achterklap, maar we mogen in de finale meedoen. Ilse de Lange en Waylon doen dit keer mee.
    Natuurlijk moet je naar Kaapstad en allerlei parken. Kijk uit voor de wilde dieren, niets mee nemen uit dat enge bos. Ook geen klein katje, want dat kan wel een wilde zijn.

    Liefs van ons en geniet van je vriendschappen, dat is het meest waardevolle in het leven.
    Tineke en Barbera

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ciska

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 6828

Voorgaande reizen:

28 September 2014 - 28 Maart 2015

werken in Sofia

01 Maart 2014 - 01 Augustus 2014

Werken in Johannesburg

Landen bezocht: